5 års jubileum

Lördagen den 17 nov, firade vi 5 år med Fiestad Fogdegård 2.
5 år som varit otroligt händelserika.
Bjuder er på en resa genom våra 5 år med huset..
 
17 november 2007 var första dagen med VÅRT nya hus. Minns att det var kallt o ruggigt och att vi satt framför brasan i hallen. Då kunde jag inte förstå vad denna lilla gård skulle komma att betyda för oss och lära oss nya saker.
Vad vi har hunnit med under dessa 5 år, ibland tycker man att det inte hänt något, det är tur att jag alltid har kameran vid mig, för när man börjar titta på alla kort så ändrar man sig snabbt.
Sen vill jag ge en stor eloge till min fästman Anders, en mer drivande och händig karl får man leta efter.
Och jag vill även tacka alla våra fantastisk fina vänner och familj som hjälpt oss med allt från att gräva till att lägga tak. Ni vet att vårt hem alltid är öppet för er.
 
 
När vi köpte huset så hade den två sidor träpanel och två sidor puts. När huset byggdes 1901 var det träpanel och omkring 50-talet så lades puts på. Tyvärr blev putsen dålig och förra ägaren började med att byta ut den mot ny träpanel. Nu är huset helt!
 
 
På gården låg även ett fallfärdig hus. I det fanns ett litet garage, dass, förråd och lite rester av ett bykhus. Vi tog vara på takstolar och lite av stommen, bytte tak, byggde huset helt med isolering, panel mm, gjöt en platta och till slut blev det ett pannhus. Anders läste på i ca 1 år innan han även byggde värmesystemet själv, kulvert mellan pannhus och bostadshus, storlek på tankar, panna, ved mm. Och vet ni, det funkar kalas. Nu kan vi ha 23 grader i hela huset om vi vill och vi blir inte ruinerade.
 
 
Magasinet hade två sidor eternit, två sidor gulmålat trä och dörrarna var gula. Med lite färg blev det mycket snyggare och det passar ihop med vårt hus och pannhuset.
I magasinet har vi hundklubbens två kurslokaler, förråd, loge mm. Vi har lite drömmar om det i framtiden så vi får se hur det ser ut om 10 år =)
 
 
Köket var riktigt fult, så efter att ha bott ca 1 månad i huset hade vi renoveringsfest. Tjejerna tog köket, vi målade kakel, luckor, stommar och tapet. Vilken skillnad det blev med lite färg. Köket funkar idag men det vore kul att snart få bygga ett som vi vill ha..
 
 
Vårt sovrum är det rum som fått störst förändring. Från början var det ett stort rum men förra ägaren gjorde det till två. Men när vi rev väggen och fixade iordning rummet så fick man husets karaktär även på övervåningen. Och jag måste säga att sovrummet är ett av mina favoritrum och vi sover gott.
 
 
Stora hallen bjöd på många färger när vi flyttade in och hallen kändes mörk så det var det första vi tog tag i när vi flyttade in. Panel och tak blev vitt, ny tapet, den röda plastmattan rycktes bort och golv slipades och laserades vita. Det finns inget mysigare än att sitta framför brasan med fötterna på bordet en ruggig höstkväll.
 
 
Tovas rum var först vårt sovrum. Men när vårat nya var klart så gjordes detta rum om till Tovas. Tre väggar målades vita och en vägg har en helt fantastisk tapet från Pip Design.  Golvet slipades och vaxades vitt. Rummet är fortfarande inte helt klart, det fattas taklister, lister runt fönstren och fönsterbrädor.
Det gamla sängen blev pricken över iet i rummet.
 
 
Mellan köket och finrummet/matsalen låg en liten serveringsgång som vi bestämde att göra om till skafferi. Jag har alltid drömt om ett skafferi med träpanel och vi hade tur, för när vi tog bort massonitskivorna så var det gammal pärlspont under. De målades vitt och golvet målade vi grå och vit rutigt. Någon gång kommer det även finnas dörrar rakt fram så att vi kan öppna upp ventilerna.
 
 
Rummet mellan köket och stora hallen var först förvaringsrum, sedan mitt kontor och nu är det barnens lekrum. Smidigt att ha ett lekrum på bottenvåningen och nära köket.
 
 
Första året hade vi en inflyttningsfest med 50 gäster. Vi hade dukat långbord och det var inget problem att få plats. Av några kära vänner fick vi höns, en fin present och helgen efter fick vi smälla ihop en liten hönsgård utanför den gamla svinstian där hönsen bodde. Tyvärr så har vi inte höns idag men det är definitivt något vi kommer skaffa i framtiden.
 
 
Februari 2009 så startade jag och min vän Jenny Fiestad Hundklubb och det är ett av de bästa besluten jag gjort i mitt liv. Vi vill och vi kan och jag tror på oss.
 
 
Vårt ena stall i ladan blev en inomhushall. Flügger i Mjölby sponsrade oss med färg. Vi har även gjort om drängstugorna i magasinet till två kurslokaler.
 
 
Jag är målat om en del möbler som nu pryder vårt hem. Önskar jag hade mer tid då det står möbler och väntar...
 
 
Vi har även köpt en del möbler, det mesta på auktion och mycket i Skåne. Där är utbudet mycket större och mer chans till bra fynd.
 
 
Vi har fått fira helt underbara jular i huset. Första året var både Anders och min familj hos oss och plats var det inga problem med. Vi har även haft tur med julgranar och hittat de som passar hos oss. Jag hoppas våra barn kommer älska julen lika mycket som vi.
 
 
Vi och gården har varit med i Corren, Bostad 24Corren och Länstidningen.
 
 
När vi flyttade till gården hade vi våra hundar Artur, Fliza och Nikita och med gården fick vi gammelkatten Batman, idag 15 snart 16 år. Ganska snart fick kullsyskonen Strindberg och Zoega flytta hem till oss.
Vi har även fått äran att vara uppfödare åt 4 kullar.
 
 
Det har planterats en del, mest rosor och lavendel. På våren planterar vi penséer och på sommaren bl a pelargoner i våra krukor.
 
 
Vi har fått två underbara döttrar, Tova & Agnes. Nu går den mesta tiden till dom.
Men Tova är gärna med och spikar och renoverar.
 
 
Det var en del av det vi gjort på gården. Undrar hur det ser ut om ytterligare 5 år..
 
 
Ni får gära lämna en kommentar vilka ni är som läser bloggen :)

Kommentarer
Postat av: gabbie

guuud vad fint inlägget blev! och man har nästan glömt hur huset såg ut förr!

Svar: Tack gumman. kram
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 16:23:32
Postat av: Charlotte

Vad fint ni har det och mycket ni hunnit med. Kram till er

Svar: Tack!!!
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 16:34:11
Postat av: Cecilia Möller

Herre Jesus så ni hinner med och står i. BRA JOBBAT!

Svar: Tack :))
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 16:36:23
URL: http://mollerkirchsteiger.blogg.se/
Postat av: Isabel

Så himla fint! Ni är så drivna båda två. Det där är drömmen för mig med. Vi får nöja oss med lgh och balkong så länge.

Svar: Tack, ibland önska jag att vi bara hade lägenhet o balkong, Hoppas ni hittar ert drömhus i framtiden!!
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 17:36:14
Postat av: Milla

Ni är bäst! Tänk va ni har hunnit med! Puss!!

Svar: Puss
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 18:03:27
Postat av: Kerstin

Hej! Jag har följt bloggen i flera år, fick tips av Anders när han besökte Saab i Arboga.
Jätteroligt att följa ert liv och leverne, en himla fin blogg!

Svar: Tack Kerstin. Anders hälsar!
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 18:16:16
Postat av: Pauline

Så fint ni har det! Ni har verkligen hunnit med mycket under dessa år.
Jag kommer ihåg när jag brukade köra förbi ert hus för många år sen när jag körde posten. Jag vet att jag många gånger tänkte att det var så synd att ett så fint hus inte togs om hand bättre. Det är så kul att se hur ni har tagit vara på husets stil och charm och gjort det till ert! Det har verkligen blivit jättefint!

Svar: Åh så kul att höra!! tack tack :)
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 19:29:42
Postat av: Carolin - Basse

Vilken skillnad på huset! Vilket jobb ni gjort! Superfint! :)

Svar: Tack =)
Alexandra & Anders

2012-12-05 @ 22:56:10
Postat av: Elisabeth

Ni har gjort superfint, kul att få följa med på resan genom åren :)

Svar: Hej Elisabeth. Tack för din kommentar o att du följer oss :)
Alexandra & Anders

2012-12-12 @ 18:39:14
URL: http://knytet.bloggplatsen.se
Postat av: Frida

Ja, man har ju nästan glömt bort hur det såg ut.. Ni är duktiga, ni! puss

Svar: Puss puss
Alexandra & Anders

2012-12-20 @ 20:35:22
Postat av: Sarah

Fantastiskt underbar bild och textresa!!

Svar: tack =)
Alexandra & Anders

2012-12-30 @ 00:01:16
URL: http://gundel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0