Utbildning

I helgen var jag och Jenny på uppfödarutbildning med David Selin.
En superbra utbildning, man lärde sig massor.
Tänkte dela med mig av lite information som gäller däggdjur, dvs även oss människor.
Detta gäller naturliga beteenden.

Det är alltid tiken/honan som väljer hanen.
Hanen uppvaktar men det är alltid tiken/honan i slutändan som säger ja eller nej.
(jag såg Anders på dansgolvet och valde honom)


En tik/hona väljer väjer en hane som är så olik sig själv. Detta för att få bra avkommor.
Men när kvinnor äter p-piller så kan detta naturliga beteende rubbas och då kan man tyvärr ha valt fel partner =)

Om en tik/hona säger nej till en hane så kan det hända att precis innan löpet är över så är motivationen så hög att hon tar hanen som hon sagt nej till tidigare.
Detta förklarar alla kvart i 3 ragg- motivationen är så hög och selektionen låg
..

Tikens/honans egenskaper hos ungarna är inte bara genetiska, ungarna påverkas även hur tiken/honan haft det när hon var dräktig samt hur de uppfostrats. Omgivningen kan alltså påverka hur vi blir i framtiden.

Hur mina förfäder har haft det är nedärvbart.
Min farfars händelse innan min pappa kom kan påverka mig.
Finns en studie som visar på att jag mår bättre om min farfar haft det svårt med ex näringsintag - mindre antal spermier där de dåliga dött ut.


Hur man reagerar påverkas av händelser och arvsanlag.
Ex har man lärt möss att gå en labyrint så har avkommorna lättare att gå labyrint.


Till sist
vi människor älskar avvikelser o det är bla för detta som det finns så mkt hundraser i världen.
Ex föds det är vit valp och 4 svarta valpar så blir den vita mer populär.

Hoppas ni lärde er något!


o en sak till...när jag valde Anders var kl bara 1 så selektionen var hög =)

Kommentarer
Postat av: Evelina & Lexi

Oj, det där lät realistiskt till och med :) haha



Kram

2011-03-03 @ 10:39:41
URL: http://makelife.se
Postat av: frida

:)gilla d sista!

2011-03-03 @ 11:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0